¿Hoe werkt dit land?

21 december 2014 - Lima, Peru

Gezien ik niet veel andere dingen te melden heb en uit de reacties en bezoekers statistieken blijkt dat mijn "muizenissen" veel meer bezoekers trekt weer tijd voor één van mijn muizenissen. Over mischien zijn dit eerder observaties, dat laat ik in het midden.

Elke reiziger weet van te voren dat het land waar hij of zij naar toe gaat heel anders is dan het land waarvan hij of zij vertrekt. Neem bijvoorbeeld Vlaanderen, geographic en cultureel liggen we heel dicht bij elkaar, we spreken dezelfde taal (min of meer), gebruiken dezelfde munt, maken gezamelijke televisie programma´s etcetera. Toch zodra je naar Vlaanderen afreist kom je er achter dat wij toch ook wel heel erg anders zijn. Dit blijkt bijvoorbeeld uit hoe het verkeer in Vlaanderen "functioneert" (nu is dit misschien een iets misplaatste kritiek op Vlaanderen gezien het verkeer aldaar vele malen beter functioneert dan hier in Peru). Als je verder reist verwacht je ook dat de verschillen nog vele malen groter zijn. Dit is opzichzelf niet erg, sterker nog dit is de aantrekkingskracht van het reizen, niemand wil afreizen naar een land dat op elk mogelijke wijze hetzelfde is als het land waar je vandaan komt... Toch over sommige zaken verbaas je, je meer dan over andere. Sommige zaken zijn dusdanig anders dat je, je oprecht afvraagt hoe een land dat op zo´n wijze is ingericht fatsoenlijk kan functioneren. Ik wil het vandaag over twee van deze zaken hebben, namelijk: (1) Locaties van bedrijven en (2) het openbaar vervoer. Bijde zaken zijn toepasbaar op elke stad die ik tot nu toe heb aangedaan maar in het bijzonder in Lima waar het exponentieel erger is.

Laten we beginnen met de locaties van bedrijven. Stel je voor, je bent een beginnend ondernemer en je wilt een winkeltje openen die bepaalde goederen verkoopt.Wat is nu de perfecte locatie om dit winkeltje te plaatsen. Een weldenkende zakenman in Nederland zou een locatie kiezen waarvan met de eigenschappen dat het veel bezoekers heeft en die het liefst geen of zo min mogelijk concurentie van andere bedrijven heeft. Nu denkt de Peruaanse zakenman precies het tegenovergestelde. Dat wil zeggen dat ik op veel onverwachte locaties ik precies dezelfde zaken tegenkom. Nu heb ik het niet over bijvoorbeeld twee winkeltjes in baby-artikelen die toevallig bij elkaar zijn gelegen. Nee, ik heb het over straten vol met winkels die electronica repareren, markten voor enkele loodgieter artikelen, tientallen winkels achter elkaar die enkel en alleen kleding van alpacca wol verkopen. Ik heb het over een onwaarschijnlijk groot aantal bedrijven op dezelfde plek die exact hetzelfde doen. Ik heb het over een dusdanig grote hoeveelheid dat je echt moet afvragen hoe één van die winkels überhaupt klanten kan aantrekken, laat staan genoeg om te overleven. Nu is er op zich wel veel voor te zeggen in een land die nog niet zo ver ontwikkeld is als Nederland dat veel bedrijven op de zelfde locatie zijn gevestigd. Ik heb begrepen van een gast van deze B&B dat Nederland vroeger ook in mindere maten op de zelfde wijze in elkaar zat. Zo had je inderdaad straten waar vrijwel elke schoenwinkel zat et cetera. Als alles gecentreerd is weet je in ieder geval waar je naar toe moet als je bijvoorbeeld loodgieters artiekelen nodig hebt. Echter de hoevelheid van deze winkels doet mij als zeer inplausibel over komen. Het kan naar mijn gevoel onmogelijk zijn dat elke winkel in deze gebieden klanten trekken. Als je honderd kraampjes/winkels hebt die hetzelfde verkopen (ik geloof dat ik in sommige gevallen niet overdrijf) dan moet het toch zo zijn dat niet iedereen klanten krijgt?

Het tweede wat voor mij volstrekt onbegrijpelijk is, is het openbaar vervoer alhier. In Nederland wordt het openbaar vervoer min of meer centraal geregeld. Er zijn een aantal aanbieders die over een aantal lijnen rijden, die lijnen worden bepaald door één of andere overheidsinstantie. In Nederland staat overal aagegeven waar bussen naar toe gaan, welke haltes ze nemen, om welke tijd de volgende bus vertrekt, et cetera. Zo kun je heel makkelijk opzoeken welke bus (of wat dan ook, ik gebruik bus omdat dat hier de vervoersmethode is) je moet nemen. In Peru heb je echter een onwaarschijnlijk grote hoeveelheid privé aanbieders die vooral op korte afstanden op zeer onduidelijke intervallen rijden. Ook is nergens op de bushaltes of weet ik wat te vinden waar de bussen daadwerkelijk stopppen, het is daarom voor toeristen of mensen die niet in de stad wonen, volstrekt, maar dan ook volstrekt onduidelijk welke bus je moet nemen om op welke locatie te komen. Schijnbaar is het voor de locale populatie echter totaal geen probleem gezien de bussen hier altijd vol zijn. Maar naar mijn gevoel moet je hier een korte studie volgen om uit te vogelen welke bus je moet nemen, waar je moet opstappen et cetera. Hoe in vredesnaam een openbaar vervoer systeem kan functioneren zonder enige vorm van informatie is voor mij een volstrekt raadsel. Je zou toch op zijn minst moeten weten vanaf welke halte een bepaalde bus vertrekt, laat staan op welke tijd en waar hij precies stopt (ze roepen vaak wel de komende drie haltes maar dat helpt vaak nog steeds niet echt). Ja je kan natuurlijk hier taxis nemen, en die zijn hier vaak ook best goedkoop, maar toch een bus is veel goedkoper en een betere belevenis. Je ziet echter maar weinig toeristen in de bus zitten. Het is mij wel duidelijk waarom dit het geval is.

PS. Ik wil graag jullie mening, waar willen jullie dat ik over schrijf? Ik heb momenteel weinig inspiratie.

1. Moeder dien:
    22 december 2014
    Ik geniet van dit soort artikelen Anne, dank je wel
    Een volgen de keer bv. over voedsel bv.? oma
  2. Ruth:
    22 december 2014
    Leuke observaties en overpeinzingen!
    Ik moest even wachten tot je neefje en nichtje op bed lagen om er rustig van te kunnen genieten...
    Liefs,
    Ruth
  3. Ciarán:
    24 december 2014
    Misschien stoppen de bussen waar je ook wilt dat ze stoppen en stoppen de bussen bij een halte als er mensen uit moeten of mensen staan te wachten? Dan kan je misschien aan de chauffeur vragen of hij je naar die of deze locatie kan brengen en dan besluit hij ter plekke of hij je daar wil afzetten of niet :p