De tempels van Ankor

22 oktober 2018 - Siem Reap, Cambodja

Daar ben je dan midden in de nacht. Je dan zachtjes op om mijn dormgenoten niet te wekken zij liggen net te slapen gezien ik onverhoopt toch enigszins in een partyhostel terecht ben gekomen (Note to zelf: kies niet je hostels puur op basis van het feit dat het vernoemd is naar een nummer van Jeffersons Airplane).  Rond kwart voor vijf komt de bus eindelijk aan om mij rond te leiden door de tempels van Ankor.

Als je mij vraagt Anne waarom heb je deze reis gekozen voor Cambodja dan is het antwoord simpel: De tempels van Ankor. Met zulke hoge verwachtingen is het makkelijk om deze verwachtingen niet een waar te maken. Maar dit is zeker niet het geval.

Het door de tempels lopen geeft mij enigszins het gevoel van alsof ik een avonturier ben. Je begeeft je als het ware in een andere tijd. Qua toerisme moet ik wel zeggen dat het erg druk is. Vooral zijn er op sommige plekken veel Chinezen  toeristen te bekennen. Op andere plekken heb je het gevoel alsof je alleen bent.

Ik heb met mijn tour vier tempels bezocht hoewel ik van allemaal diep onder de indruk ben heeft de jungle temple ook wel bekend als de Tomb Raider tempel (gezien grote delen van de film Tomb Raider hier zijn geschoten). Deze tempel is op een gegeven moment verlaten vanwege een heersende oorlog. Nadat deze tempel is verlaten heeft de jungle hem veroverd. De tempel is dusdanig verwoven met de jungle dat de bomen onderdeel zijn geworden van de gebouwen. De bomen verwijderen is geen optie gezien de dit zal zorgen voor de vernietiging van de tempel. De combinatie is echter zeer indrukwekkende combinatie van natuur en prachtige antieke Khmer architectuur.

Dit alles gezegd hebbende hebben de tempels van Ankor mij niet teleurgesteld. Misschien hebben ze zelfs mijn verwachting overstegen.