Santiago: de grootste oven ter wereld

27 januari 2015 - Santiago, Chili

26-1-15 Santiago de Chile

Al heb ik de verhalen en plaatjes van sneeuw in Nederlands op de verschillende sociale media voorbij zien komen, het weer hier in Santiago is heel anders. Door een combinatie van strategisch geplaatste heuvels en luchtvervuiling is Santiago verworden tot de grootste oven ter wereld. Het is hier rond deze tijd elke dag boven de 30 graden en temperaturen van boven de 40 zijn niet ongewoon. Buiten de hitte is Santiago echter een zeer aangename stad die veel te bieden heeft.

Gezien Chile in het algemeen verder ontwikkeld is dan menig buurland kan je voorstellen dat de hoofdstad bijna westers aanvoelt. Ze hebben bijvoorbeeld in tegenstelling tot Lima en La Paz bijvoorbeeld een metrosysteem. De stad kan denk ik het beste omschreven worden als een zeer mooie combinatie tussen 19e eeuwse en moderne gebouwen. Het is denk ik het beste te vergelijken met Budapest, al is Santiago vele malen groter.

Santiago heeft veel te bieden. Het meest indrukwekkende is denk ik het museum ter nagedachtenis van de mensenrechten. Een gratis museum die de afschuwelijke misstanden van het regime van Pinochet aan het licht brengt. De geschiedenis en diepe wond die deze stad met zich mee brengt is erg treurig. Het is vreemd om door de stad te lopen door gebieden die je later terug ziet als de plek van een coup of een misstand van de militaire gunta.

1. Sophia:
    27 januari 2015
    Eindelijk bijgelezen met al je mooie avonturen! Wat een andere wereld is het daar zeg!