A tale of two cities: Valparaíso en Viña del Mar

29 januari 2015 - Valparaíso, Chili

It was The best of times, it was The worst of times. Pardon dat is het verkeerde verhaal.

Inmiddels heb ik mij verplaatst naar een hostel in de stad Valparaíso zo'n 90 km verwijderd van Santiago de Chile. Valparaíso is de belangrijkste havenstad van Chile. Valparaíso heeft inmiddels een UNESCO beschermde status gelegen vanwege de vele oude en kleurrijke huisjes op de heuvels van de stad. Het is niet één van de meest ontwikkelde steden van dit land, of de veiligste. Maar één ding wat de stad wel heeft is karakter. Na de val van het regime van Pinochet zijn er veel straatartiesten naar de stad getrokken waardoor je overal kunst ziet. Het is ook cultureel de belangrijkste stad van Chile. De vele immigranten die naar de stad zijn getrokken hebben een grote multiculturele afdruk achtergelaten. Ik vind het een zeer aangename stad om te verblijven vanwege de sfeer die et hangt overal kunst, muziek (muziek is ook kunst ik weet het) en architectuur. Kortom ik voel me op vreemde manier thuis in deze stad.

Niet ver van Valparaíso (letterlijk tegen de stad aan) kan je een andere belangrijke stad voor Chile vinden Viña del Mar. Dit is een ressortstad die tevens vele toeristen (de meeste uit Santiago) aantrekt vanwege de mooie stranden. De stad is erg mooi, modern en proper. Het vreemde van deze stad is dat in tegenstelling tot Valparaíso je niet echt het idee hebt dat je, je in een Zuid-Amerikaanse stad begeeft. Het is dat er veel mensen met een Chileens uiterlijk rondlopen maar anders zou het net zou goed een willekeurige grote stad aan de Middellandse zee kunnen zijn.

Kortom hoewel Valparaíso uit de voegen barst met zijn eigen cultuur is Viña del Mar tamelijk cultuurloos. Ik snap daarom ook eigenlijk niet waarom de stad zoveel (buitenlandse) toeristen trekt. De stad heeft niet zoveel bijzonders te geven behalve zee, die je ook op andere plekken hebt.

Twee steden zij aan zij die als dag en nacht zijn. Vreemd hoe je zulke grote verschillen tegen komt op zulke kleine afstanden.

1. Anne:
    29 januari 2015
    Tevens wil ik even mede delen dat mijn autocorrect op mijn telefoon erg stom is..
  2. Frits J Mostert:
    29 januari 2015
    Leuk man! Zijn er ook foto's?
    Unesco Werelderfgoed! Die status heeft Valparaiso overigens gemeen met (wait for it...) het Ir. D.F. Woudagemaal! :-)
  3. Ciarán:
    29 januari 2015
    Klinkt gaaf! En tja de meeste toeristen zijn nu eenmaal niet op zoek naar cultuur. Die willen alleen maar voor goedkoop aan het strand liggen.