Pucón: Backpackersparadijs

7 februari 2015 - Santiago, Chili

6-2-15 Pucón

Ik zit op dit moment naast een verborgen parel van schoonheid nabij het zeer touristische Pucón. Een waterval waarvan slechts weinig toeristen het bestaan van af weten maar werkelijk spectaculair mooi is. Nu heb ik in mijn leven menige waterval gezien, vaak zijn ze niet zo bijzonder, deze waterval is een ander verhaal. Een schoonheid die je eigenlijk alleen op national geographic ziet. Je verwacht dit soort watervallen eigenlijk alleen in de regenwouden van de Amazone, niet in de wouden rondom de vulkaan van Pucón.

Pucón is een van die locaties die mij al door vele reizigers is aangeraden. Net zoals dat Chiloé, mijn vorige bestemming, mij is aangeraden. Echter zo Chiloé mij toch enigszins tegenviel (niet dat het niet mooi was, uit de verhalen had ik echter meer verwacht) zo heeft Pucón al mijn verwachtingen overstegen. Pucón is in één woord te omscrhijven: een backpackersparadijs. Nu verbleef ik hier maar drie dagen, door de hoeveelheid wat hier te doen is had ik met gemak drie weken kunnen verblijven zonder mij ooit te vervelen. Er is voor reizigers van alle typen van alles te doen en dit alles in een schilderachtig mooie omgeving.

De eerste dag ben ik naar de waterval getrokken die ik in de bovenstaande passages zo even heb omschreven. De waterval is iets meer dan twee uur lopen van Pucón en is tamelijk goed vertstopt. Met een geimproviseerde kaart van het hostel heb ik het echter zonder enige problemen weten te vinden. Een leuke tocht door een prachtige omgeving waar ik voor het grootste deel alleen vergezeld werd door Boudewijn de Groot. Eenmaal aangekomen wordt je adem weggenomen door een prachtig spectakel van groene schoonheid. Fantastisch, dit had ik niet verwacht.

Op de tweede dag ben ik via de agency van mijn hostel een vulkaan beklommen.  De vulkaan torent boven de stad uit met zo´n 2.5 KM hoogte. Door de hoogte is de top bedekt met een gletsjer die we hebben beklommen bepakt met een backpack, helm en pikhouweel. De tocht duurde zo´n 4 uur en ondertussen werden we beloond met een geweldig uitzicht die hoe hoger we kwamen alleen maar beter werd. De tocht was fantastisch en niet te zwaar, perfect dus. De krater was ook een hele ervaring, de dag voordat we naar de vulkaan trokken is de vulkaan actief geworden, wat betekend dat je overal geluiden hoord van een razende vulkaan. Het geluid dat het maakt kan je het beste beschrijven als auto´s die botsen. Ook was er een overweldigende zwavelstank bovenop de vulkaan, tot op het punt dat het moeilijk wordt om adem te halen. Voor hen die dit nog nooit hebben geroken is het moeilijk uit te leggen en ik denk dat de enige wijze om een indruk te hebben hoe dat was is door zelf een vulkaan te beklimmen. Ondanks het feit dat je duidelijk kon horen dat de vulkaan zeer actief was heb ik geen magma mogen zien, de krater was te diep.

Gezien ik vandaag niet veel tijd gezien ik een bus moet pakken naar Santiago (alwaar ik inmiddels ben aangekomen) heb ik daarom besloten om terug te gaan naar de waterval. Toen ik weg ging had ik toch een gevoel dat ik het tekort deed en dat wou daarom graag nog een keer terug. Perfecte plek om rustig iets te schrijven.

PS. Houdt mijn blog in de gaten, ik ga zo foto´s en een video uploaden.

1. Anne:
    7 februari 2015
    O ja ik ben nog vergeten te vertellen, de terugtocht is niet lopende maar glijdende. Via een soort van plastic slee glijdt je van de gletsjer af wat de terugtocht een heel stuk sneller maakt.
  2. Frits J Mostert:
    3 maart 2015
    Beetje late reactie, maar de timing van je bezoek aan de vulkaan was redelijk goed. De vulkaan is vandaag (3 maart 2015) uitgebarsten: