¡Pinguins!

29 december 2014 - Paracas, Peru

Soms verlang je heel erg om als reiziger ergens naar toe te gaan, en uit ervaring blijkt dat als je verlangt om een bepaalde bezienswaardigheid te zien maak je het vaak in je hoofd geweldiger dan het is. Je overschat het, maakt in je hoofd een ideaalbeeld van een locatie zonder er bij stil te staan dat de realiteit vaak anders is en tegenvalt. Het is slechts zelden dat je van te voren een idee hebt van hoe iets zal zijn en het in de realiteit beter uitpakt. Vandaag heb ik zo`n uitzondering meegemaakt.

Vandaag heb ik onder andere een tour van de bellestas eilanden genomen, iets waar ik een lange tijd erg naar verlangde om naar toe te gaan. De ballestas eilanden ook wel bekend als de Galápagos voor de minder bedeelde (vrij vertaald: Poor man´s Galápagos) is een plek dat waar bijzonder veel zeevogels voor komen, onder welke de befaamde Humboldt Pinguin (voor zij die het niet weten, ik ben een enorme fan van Pinguins!). Dit gezegd hebbende ging ik vanochtend in de vroege uurtjes naar de haven van Paracas om de Bellestas te bezoeken. Éénmaal onderweg kwam ik er achter hoeveel zee vogels er op deze paar eilanden wonen. Het zijn werkelijk miljoenen vogels die op een paar kleine eilandjes wonen, dit maakt voor een spectaculaire ervaring. Overal waar je kijkt zijn vogels van verschillende soorten en maten, Inca vogels, Kalkoen Valken, Pelikanen, Meeuwen, en natuurlijk niet te vergeten Humboldt Pinguins! De onwaarschijnlijke hoeveelheid van de vogels en andere dieren (maar voornamelijk vogels) en de schoonheid van de locatie maakte dit voor mij een ervaring om nooit meer te vergeten. De schoonheid van deze natuur doet mij des te meer stil staan bij de fragiliteit van moeder aarde en het belang om haar schoonheid te bewaren. Dit punt werd bij mij nog duidelijker doordat enkele kilometers van de bellestas en olieplatform is gelegen, iets wat voor mij onbegrijpelijk is. Hoe kunnen mensen in vredesnaam zo iets walgelijks bouwen in de buurt van zo iets moois? Anyway ik ben wat aan het raaskallen, ik hoop echter dat duidelijk is dat dit een geweldige ervaring voor mij was, enige minpuntje: er waren niet heel erg veel pinguins.

Het tweede wat ik vandaag heb gedaan is een tour van het reservaat van Paracas. Dit is niet meteen een plek die je in gedachte zou hebben voor een natuurreservaat. Dit gezien het grootste gedeelte van dit reservaat bestaat uit woestijn. Er bleken echter wel behoorlijk wat diersoorten te leven, vooral veel vogel soorten langs de kust. De tour vond ik redelijk leuk, de uitzichten waren erg mooi moet geel zand en rode duintoppen. Vooral de zee was erg mooi, de zee was bijzonder helder en heeft een mooie groene kleur, je weet wel het is zo´n zee die je eigenlijk alleen op schilderachtige plaatjes ziet van plekken waarbij je het vermoeden niet weg kan laten dat ze niet echt bestaan. Ik had wel wat meer van de lokale fauna willen zien. Andere tegenvaller was dat we op het eind van de trip naar een toeristisch restaurantje werden gelokt met ronduit schandalig hoge prijzen, gezien ik dit niet wilde betalen was het voor mij een lange zit op het einde. Dit gaf mij wel wat gelegenheid om in mijn eentje wat te verkennen maar dit kan je niet voor al te lange tijd doen gezien je niet te ver van je bus weg wil.

Kortom dit is een dag die ik nu verder tot me gaat bezinken gezien ik wel erg veel ervaringen heb mee gekregen.

PS. Ik heb een belachelijke hoeveelheid foto´s genomen die ik nu ga doornemen en uploaden. Houd dit in de gaten, hopelijk kunnen de foto´s de schoonheid een beetje doen over laten komen.

1. Frits J Mostert:
    29 december 2014
    Wow, driewerf wow! :-)
  2. Moeder dien:
    30 december 2014
    ik ben het helemaal met je eens over de oliewinning
    op die plaats.Wat super dat je daar geweest bent.