het dagelijkse leven in Cuzco

15 november 2014 - Cuzco, Peru

9-11-14 Cuzco
Het is nu een week geleden dat ik ben geland in de fantastische stad Cuzco. Hoognodig tijd voor en nieuwe update dus. Vandaag zal ik iets algemeens vertellen over de stad. Cuzco is een stad hoog gelegen in het Andes gebergte de stad ligt op ongeveer 3500 meter hoogte. Gezien de stad in de bergen ligt (de lokale noemen het overigens heuvels) is de stad erg heuvelachtig met erg veel trappen, de combinatie van de vele trappen en ijle lucht zorgt dat het lopen door de stad je erg amechtig maakt. Het interessante van Cuzco is dat is dat het de oude hoofdstad van de Inca's was. Dat kan je nog op heel veel plekken zien. In het historische centrum zijn bij veel gebouwen nog restanten van de originele Inca gebouwen te vinden. Het fundament van deze gebouwen is veelal ook nog dat wat de Inca's zo'n duizend jaar geleden hebben neergelegd. Veel gebouwen in Cuzco's centrum zijn een vreemde combinatie van Spaans koloniale- en Inca architectuur. Zo zie je op plaatsen nog steeds de muren van de Inca gebouwen staan. Dit geeft en interessant gezicht. De Inca cultuur is langzaam aan systematisch door de Spaanse koloniale bezetting uitgeroeid. Dit wordt bijvoorbeeld pijnlijk duidelijk gemaakt door de hoeveelheid kerken in Cuzco. Toen de Spanjaarden in 1532 Inca stad bezetten begonnen ze langzaam de Inca cultuur uit te roeien. Dit deden ze bijvoorbeeld door op elke plek waar en Inca tempel stond en kerk net te zetten. Dit heeft het (on)prettige (het is maar hoe je het bekijkt)gevolg dat er erg veel barok kerken in Cuzco staan. Gelukkig ondanks jarenlange onderdrukking is de Inca cultuur in Cuzco nog niet dood. Veel van de locale populatie spreekt Quechua en geloven nog in Pachamama (moeder aarde). Tradities zoals het eerst schenken aan de aarde voor je zelf iets drinkt zijn nog spring levend in Peru. Dit biedt nog goede hoop op het toch nog enigszins voortleven van deze fantastische cultuur.
Een ander belangrijk gegeven over Cuzco is gezien ligging nabij machu pichu en de heilige vallei, is dat Cuzco nogal een toeristische stad is. Aan de ene kant is dat zeer leuk vanwege de internationale en relaxte sfeer die offert Cuzco hangt. Aan de andere kant brengt dit veel mensen naar de stad die een bestaan hopen op te bouwen door het lastig vallen van toeristen. zo zijn er veel kunstenaars die op straat hun kunst aan de man proberen te brengen, veel vrouwen van lichte zeden die goedkope massages proberen aan te bieden al van niet met bepaald extra opties en veel verkopers die hun generieke toeristische meuk aan de man proberen te brengen. Dit maakt dat als je door de toeristische delen de stad loopt je wel erg vaak wordt lastig gevallen en je bijvoorbeeld je niet rustig kan zitten op een van de vele plaza's. Al met al is dit en milde ergernis die bij lange na niet niet op kan tegen het genot om in zo'n fantastische stad te wonen met zo'n rijke cultuur en geschiedenis in combinatie met en geweldige sfeer.

11-11-14 Cuzco
Vandaag is een bijzondere dag. Niet dat er iets opmerkelijks is gebeurd vandaag, nee. En bijzondere dag heeft twee betekenissen. Een bijzondere dag kan zijn een dag dat er iets opmerkelijks gebeurd of een dag die anders is dan andere. Het is in deze laatste zin dat dit en bijzonder dag is voor mij. Normaal zou ik namelijk op dit moment de stad Cuzco verkennen, maar, het weer verhelpt dat op door moment. Ik heb nog niet veel regen gehad tot nu toe maar vandaag is dat anders. Daarom zit ook nu binnen en vertel een verhaal over een typische door de weekse dag is Cuzco.

7:30 de wekker gaat. Ik heb erg veel zin om nog te blijven liggen maar gezien ik over een uur les heb moet ik mee haasten. Snel douchen ontbijten tanden poetsen voor ik te laat kom. Ik kan niet blijven liggen hoe graag ik daar ook wil.

8:10 ik ben klaar met opstaan en hen nog 20 minuten over. Ik vraag me elke keer af waarom ik me zo haast.

8:40 de les begint eindelijk, Peruanen zijn altijd te laat. Wederom vraag ik mee af waarom ik me zo haast in de ochtend.
Ik heb 's ochtends 4 uur lang les. De lessen hier zijn nogal overweldigend omdat je in korte tijd zeer veel leert. Mijn Spaans vaardigheid echter groeit super snel. De lessen zijn enkel in het Spaans wat in het begin wel lastig is maar zeker helpt om snel de taal op te pikken. Het voordeel van deze school is dat het vooral gericht is op de praktijk. Dus jr leert snel handige dingen dit je nodig hebt in een gewoon gesprek en minder op theorie.

12:50 de lessen zijn eindelijk afgelopen. Ik ben een beetje murw door alle nieuwe informatie. Ik ga snel lunchen en daarna de stad in.

13:30 rond deze tijd ga ik normaliter de stad in om de toerist uit te hangen. Er is veel te zien in Cuzco toch begin ik langzaam aan het gevoel te krijgen dat bezienswaardigheden die ik nog niet heb gezien op beginnen te raken. Ik heb veel mooie dingen gezien in Cuzco hieronder een paar hoogtepunten.

- de San Blas kerk: zeer handig gelegen een paar meter van mijn appartement. In het bijzonder indrukwekkend is het houtsnijwerk. Zeer fijnzinnig gemaakt zeee goed vakmanschap. Ook is het grappig omdat het interieur zeer indrukwekkend is maar het gebouw nogal krakkemikkig. Leuk contrast.

- de kathedraal van Cuzco: zeer groot menig kathedraal in Europa kan hier niet tegenop. De kunst die in de kathedraal hangt is en bijzondere westerse en Peruaanse kunst. In kerken in het algemeen wordt Jezus aan het kruis bijvoorbeeld niet afgebeeld met en lende doek maat in en traditionele Peruaanse rok. Het pronkstuk van de kathedraal is een schilderij van het laatste avondmaal waarin de aanwezige en iets donkere huidskleur hebben en chi cha (een traditionele Peruaanse drank gemaakt van gefermenteerde maïs) drinken in plaats van wijn. Het hoofdgerecht op dit schilderij is ook typisch Peruaans en bestaat uit cuy ( gebakken cavia).

- Marcado San Pedro: Groot overdekte markt zeer druk met zeer veel kraampjes waar je bijna alles kan kopen. Leuk, druk en gezellig, meer kan ik er niet over zeggen.

- Cristo Blanco: en wit Jezusbeeld gelegen op en heuvel die uitkijkt over de stad. Het beeld opzich is niet zo indrukwekkend of oud. Het is rond de jaren veertig geplaatst. De weg er naar toe en het uitzicht daarentegen is zeer indrukwekkend. Cristo Blanco is en krappe kilometer ver vanaf mijn appartement, opzich niet zo ver. Behalve dan het feit dat de weg bijna uitsluitend bestaat uit trappen. In combinatie met de ijle lucht is dit en zeer zware tocht. Maar het uitzicht is het zeker waard.

- museum van pre-koloniale kunst: niet erg groot maar zeker de 20 sol entree waard. Op de tweede verdieping staat een zeer indrukwekkende collectie van zeer mooie kunst. Ook interessant om te zien is hoe bepaalde elementen van deze kunst terug te vinden is in westerse design.

17:00 meestal ben ik rond deze tijd terug van mijn verkenning. Ik ga meestal dan huiswerk maken daarna koken en daarna met mijn huisgenoten hangen. Een film kijken, lekker ouwehoeren of de stad in om wat cervezas te drinken.

23:00 de dag zit er op tijd om te gaan slapen, morgen moet ik weer vroeg op.

1. Moeder dien:
    15 november 2014
    fantastisch hoe je alles observeert
    en ons deelgenoot maakt
  2. Ruth:
    15 november 2014
    Leuk om over een dag uit je 'normale' leven te lezen. En hopelijk houdt de regen niet al te lang aan, zodat je weer van de cultuur kunt genieten en ons met je verhalen mee laat genieten.