Anne's muizenissen: "wij" en "zij"

14 april 2015 - Cusco, Peru

Toen ik inspiratieloos was en vroeg om suggesties kreeg ik vele verzoeken om te schrijven over de locale bevolking. Zoals je gemerkt hebt, heb ik dit niet gedaan, ik heb echter nooit verteld waarom ik dat niet heb gedaan.

Een verhaal over hoe andere culturen zijn wordt namelijk al snel een verhaal hoe "wij" anders zijn dan "zij". Het is met deze notie dat ik grote problemen heb. Ik geloof niet in een zij! Ik geloof dat de mens van alle lagen, geloofsovertuigingen, geaardheid of in dit geval cultuur in het algemeen veel meer in gemeen hebben dan verschillen. Ja natuurlijk zijn er culturele verschillen, maar ik geloof dat deze alleen voordoen op de marges van wat een mens definieert.

Nu kan je zeggen: Anne waar maak je, je druk om waarom. Ja misschien zijn de verschillen klein waarom geef je niet een verhaal over deze kleine culturele verschillen? Waarom zeg je niet dat bijvoorbeeld Peruanen vaak geobsedeerd zijn met geld verdienen of dat Boliviaanen vaak erg ingetogen zijn (ik laat het even in het midden of dit waar is). Ik heb hier drie hele belangrijke redenen voor. 1) Door te focussen op de verschillen negeer je de overeenkomsten. De overeenkomsten zijn in mijn opinie veel groter en veel belangrijker.

2) Een ietwat complexer punt die ik zal proberen over te dragen. Door culturele verschillen te beschrijven versimpel je de mens. Je ziet het menselijk gedrag niet meer in termen van de stempel die je op hen plakt. I.e.: Hij gedraagt zich zo want hij is homo, christen of Peruaan (of alle drie). De mens is geneigd op deze manier te redeneren om de wereld te versimpelen. De wereld is echter niet simpel en door deze wijze te redeneren misken je de complexiteit die wij allen met ons dragen. Ik vind dat je, jezelf moet trainen om anders te denken en daarom zie ik de mensen hier graag niet als Peruanen, Bolovianen et cetera maar als individuen.

3) Het focussen op culturele verschillen is schadelijk. Nu zal het niet zo erg schadelijk zijn om op een reisblog die misschien hooguit door enkele tientallen mensen wordt gelezen een aantal dingen op te sommen. Toch wil ik en denkomslag bewerkstelligen door te laten zien wat er mis is met "wij Nederlanders" te onderscheiden van andere culturen. Het is schadelijk omdat dit zorgt voor conflict door een versimpeling van de mens. Wij denken misschien: moslims zijn gevaarlijk of hippies zijn lui. Het zorgt ook voor cultureel egoïsme. Het idee dat wij eerst voor de Nederlanders moeten kiezen en negeren dat hetzelfde bloed door onze aderen stroomt. Negeren dat alle mensen dezelfde behoeften, dromen en aspiraties hebben. Negeren dat wij allen hetzelfde recht hebben om onze dromen en aspiraties proberen te realiseren en wij daarom elkaar moeten helpen!

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik deze mening al een tijd draag, maar deze was tot voor kort niet gebaseerd op veel ervaring. Dit is nu anders en ik wil jullie graag deel laten nemen aan een aantal voorbeelden die ik ben tegengekomen die laten zien hoe gelijk wij zijn. 1) Babies brabbelen in dezelfde taal in elk land. 2) In Sucre liep ik geheel toevallig langs een magic toernooi (een erg duur kaartspel). 3) In Cuenca (Ecuador) liep ik per ongeluk een metalbar binnen. 4) Zuid-Amerikanen kijken naar dezelfde soort (in mijn opinie slechte) soaps als waar veel "Nederlanders" naar kijken. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van vele voorvallen die mij laten zien hoe wij helemaal niet anders zijn dan Zuid-Amerikanen.

1. Evelyn:
    15 april 2015
    Een echte wereldburger! Zo maak je de wereld een stukje mooier!
  2. Moeder dien:
    15 april 2015
    wijze woorden mijn kleinzoon, ik ga er nog wat over na fylosoferen. groetjes oma dien