de vele gezichten van geluk

14 februari 2015 - San Pedro De Atacama, Chili

14-2-15 San Pedro de Atacama
Ik denk de laatste tijd erg vaak aan het concept geluk. Dit is gekomen door de realisatie dat er behoorlijk veel onwaarschijnlijke dingen zijn gebeurd tijdens mijn reis. Een goed voorbeeld hiervan is mij hier in San Pedro overkomen. San Pedro ligt in de Atacama woestijn, als we de poolwoestijnen even buiten beschouwing laten, de droogte woestijn op aarde. Toch heb ik gisteren tijdens een tour van de vallei van de maan (ja ze hebben er ook een in Chile) regen gevoeld en verder op was duidelijk te zien dat het aan het regenen was. Iets wat als ik de locale bevolking mag gekloven in geen 10 jaar is gebeurd. Nu was het niet veel regen en het was niet eens genoeg om mij nat te maken, desalniettemin zeer bijzonder. Ook is de vulkaan die ik heb bekomen actief geworden op de dag dat ik een tour had geboekt. De dagen er na was hij te actief om veilig te beklimmen. En zo heb ik nog meer verhalen. Dit betekend niet dat ik ben pech heb gehad (is pech erg?), zo had mijn bus naar San Pedro 8 uur vertraging, maar ik heb het gevoel dat ik meer geluk dan pech heb.

Maar met geluk bedoelt men niet alleen de positieve voorvallen maar ook het plezier dat je in het leven hebt. Het reizen geeft me in dat opzicht Veel geluk. Het is hier in San Pedro ontzettend mooi. Het is alsof ik in een schilderij woon. Overal surrealistisch prachtige uitzichten, geweldige flora en fauna, kortom het is hier overladen met schoonheid. Dit brengt dus ook veel geluk met zich mee.

Het andere gezicht van geluk draagt en bredere en meer metafysische lading, dit heeft te maken met de bevoorrechte positie waarin ik mee begeef waardoor ik al dit moois kan doen. Ik realiseer me steeds meer hoe veel geluk ik heb dat ik in de positie ben om dit te kunnen doen. Niet alleen als ik het vergelijk met de rijkdom in andere landen, maar zelfs in Nederland kan niet iedereen doen wat ik nu doe. Dit maakt me erg dankbaar, aan wie? Geen idee maar toch, dankbaar is het juiste woord.

1. Anne:
    14 februari 2015
    Mijn ouders ben ik natuurlijk dankbaar.
  2. Frits J Mostert:
    14 februari 2015
    Met dank aan onze literair en cultureel verantwoorde opvoeding hier nog het volgende, voortbordurend op je vraag "Is pech erg?" :-)

"Weet je wat ook het fijne van pech is? Als je dan weer thuis bent, dan kun je aan al je vriendjes en vriendinnetjes een spannend verhaal vertellen, hoe érg het was met die pech!"