van reismoe tot reiskriebels

12 maart 2015 - Santa Cruz, Bolivia

Woordvooraf:

Mijn verontschuldiging voor de ongebruikelijk lange periode dat ik niets van me heb laten horen. Dit komt omdat ik enige periode in een afgelegen bergdorp zat waar het internet nogal extreem traag en bovenmeer duur was. Dit maakte dat ik niet echt de mogelijkheid had om mijn blog up te daten. Ik ben ondertussen terug in Santa Cruz om mijn Visum te verlengen en voor mijn plannen hierna, daar moet je de rest van mijn blog maar voor lezen!

2-3-15 Samaipata

Ik ben inmiddels sinds een paar dagen neergestreken in het dromirige bergdorpje Samaipata. Dit is een dorpje in de semi-tropen van Bolivia die bekend staat om zijn ligging nabij "El Fuerte", een oude Inca nederzetting. Het dorpje is om één of andere reden ook een hippie enclave met veel mogelijkheden tot vrijwilligerswerk. Mijn plan is hier om enige weken als vrijwilliger te werken om wat uit te rusten en geld te besparen. Al is mijn reis nog lang niet voorbij, het reizende gedeelte van mijn reis is zo goed als over. Er zijn volgens plan nog maar een paar bestemmingen die ik aandoe voordat ik in Cusco aan kom, mijn eindpunt.

Dit doet mij nogal dubbel voelen. Aan de ene kant ben ik het reizen moe en ben ik blij om even uit te rusten. Aan de andere kant ben ik het, in het buitenland zijn, nog lang niet moe en daarmee is het toch jammer dat Samaipata toch bijna het einde markeert.

Goed ik ben hier dus om te werken en wat geld te besparen. Echter ondanks het feit dat samaipata omkomt in de mogelijkheden tot vrijwilligerswerk was het vinden hiervan nog een heel gedoe. De eerste optie die ik mailde was vol, dus dan maar een andere optie proberen. Die reageerde echter niet via de mail . Ik besloot daarom maar om er op de bonnevooi heen te gaan in de hoop dat ze plek hebben. Eenmaal daar aangekomen, je raadt het al, vol. Goed dan maar door het dorp gelopen en met behulp van wat rondvragen met nog meer plekken die allemaal vol bleken te zijn ben ik uiteindelijk op advies van een Britse backpacker hier aangekomen waar ik nu ben. Ik zit nu in een door een Belg gerunde eco Hostel/camping. Hier help ik met de grote tuin die hij hier heeft en constructie. Leuk maar zwaar werk. Maar ik werd gelijk door deze Vlaams/Boliviaanse familie opgenomen, wat mij zeer goed doet.

Over het werk wat ik hier doe. Gisteren heb ik bijvoorbeeld een overwoekerd stukje tuin moeten ontruimen. Erg leuk met een machete als een soort van Ninja/Indiana Jones rondhakken. Maar gezien het hier semi-oerwoud is en daarmee is het nogal overwoekerd met veel en hele dikke planten, kun je je voorstellen dat het nogal moeilijk was.

Goed misschien is het wel handig om te weten dat Samaipata nogal afgelegen is en daarmee de mogelijkheden tot telecomunicatie beperkt is. Het duurt daarom waarschijnlijk ook nog wel even voordat dit verhaal geplaatst wordt (oeh wat ben ik helderziend zeg!). Ze hebben hier een internetcafé waar ik sporadisch mijn mail en facebook zal checken. Ik ben anderszins dus niet te bereiken: heerlijk! Ik ben veel te gewend geraakt aan de moderne technologie, het is daarom ook wel even fijn om niet bereikbaar te zijn.

Houd je veilig en tot de volgende keer maar weer!

11-03-15 Vallegrande

Plannen zijn veranderlijk , al was mijn plan eerst om een paar weken in Samaipata door te brengen. Na anderhalve week stationair te zijn geweest begonnen de reiskriebels op te spelen. Kortom ik had weer zin om te gaan, wat anders dan toen ik in Samaipata aankwam toen ik toch wel wat moet was van het reizen. Daarom ben ik vandaag samen met een Argentijnse reisgenoot samen naar Vallegrande gereist (of zoals zij het zecht: vasjegrande)

Het is aan de ene kan wel jammer om weg te gaan gezien (1) ik een super collega heb en (2) ik toch naar mijn gevoel onderdeel ben/was van een familie. Dit ga ik natuurlijk missen. Aan de andere kant: de reiskriebels roepen!

Vallegrande is de plek die als enige claim naar enige toeristische roem heeft dat het de plek is waar Ernasto "Che" Guevera de la Serna is gebracht nadat hij door de door de CIA getrainde militairen van Bolivia is gedood en tevens begraven heeft gelegen (nu zijn de restanten in Cuba).

In tegenstelling tot populair geloof ben ik niet een enorme van van Che. Desalnietemin kan naar mijn idee een bezoekje aan Bolivia niet gepaard gaan zonder de plek waar Che is begraven en tentoongesteld aan het publiek. (de plek waar hij is gestorven: La Higuera, is nogal moeilijk te bereiken).

Het is toch een bijzondere ervaring om op de zelfde plek te zijn waar de beroemde foto`s van de neergeschoten Che. Al ben ik geen bijzondere fan van Che het was toch een bijzondere man die heeft gestreden in is uiteindelijk gestorven voor idealen die mij ook dichtbij mijn hart liggen: een eerlijke wereld! Daarom toch wel een beetje bijzonder om in zijn voetsporen te treden (al heeft hij ook meerdere reizen door Zuid-America gemaakt).

Goed dan nog even over mijn plannen. Mijn plan is om hierna naar Santa Cruz terug te gaan om mijn Visum te verlengen en daarna de Amazone van Bolivia aan te doen. Hierna ga ik zo snel mogelijk naar het noorden van Peru om dit pogen te verkennen. Als ik tijd heb hoop ik uitiendelijk in Ecuador aan te komen, maar de tijd die ik heb is nogal beperkt dus ik weet niet of dat gaat lukken.

1. James:
    13 maart 2015
    Fijn om weer een update te lezen! Ik kijk nu al uit naar de foto's! (Ik hoop dat je een foto hebt kunnen nemen van jezelf met machete.)

Wat ongelooflijk tof dat je straks naar de amazone gaat! Die staat ook nog heel hoog op mijn verlanglijstje.
  2. Ruth:
    13 maart 2015
    Fijn om weer wat van je te lezen. Ook ik hoop dat vastgelegd is hoe jij je als 'tuinier' actief hebt gemaakt. Goed dat je het maximale uit je reis wilt halen.
    Liefs, Ruth