De Nazca lijnen

2 januari 2015 - Nazca, Peru

Ik ben inmiddels op 1/3 van mijn reis en och wat gaat de tijd toch snel. Ik heb in Paracas een ongelovelijk leuke jaarwisseling gehad met een paar heel aardige bacpackers die ik aldaar heb onmoet. Al was Paracas ongelovelijk leuk ik ben inmiddels vertrokken, ik ben gisteren één dag voor gepland (Lang verhaal) aangekomen in het plaatsje Nazca al waar ik tot en met morgen (jullie vandaag 3 jan) verblijf.

Vandaag ben ik naar de befaamde en zeer indrukwekkende Nazca lijnen gegaan, een gebied over duizenden vierkante kilometers bedekt met lijnen een geometrische vormen die enkel vanaf de lucht een zichbare vorm geven. De beste manier om deze te zien is via een vliegtuigje, maar je kan er ook een paar bekijken vanaf een toren. Mijn eerste plan was deze lijnen enkel te zien vanaf de "mirador" (vertaald het uitzichtpunt) gezien die letterlijk 100x keer zo goedkoop is als het vliegtuig (slechts 2 sol oftewel ongeveer 0,64 cent) maar een stemmetje in mijn hoofd (een stemmetje die verdacht veel lijkt op de woorden die James ooit tegen me sprak) zei dat dit een eens of nooit mogelijkheid is en dat ik daarom niet op het geld moet letter. Ik ben blij dat ik daar naar heb geluisterd. Het kost dan wel een behoorlijke smak geld maar het was een onvergetelijke ervaring.

Ik ben met een klein vliegtuigje die met zeer veel Aerobatiek een zo goed mogelijk beeld probeerde te geven van de 12 Nazca figuren. Dit boven de harde wind en lage hoogte zorgde voor een rit die het beste te verteren is door mensen met een sterke maag, die ik niet heb. Maar een boze maag en duiziligheid kunnen de pret niet drukken. Het is zeer spectaculair om op deze manier de lijnen te zien. Eén ding wat mij in het bijzonder opviel was dat het behoorlijk moeilijk was om de lijnen te zien, op foto`s lijkt het niet zo maar de lijnen hebben min of meer dezelfde kleur als de woestijn waardoor ze moeilijk te zien zijn. Vreemd genoeg kan je ze beter door de camera zien. Het was echt vreemd om deze figuren die al letterlijk meer dan duizend jaar geleden zijn gemaakt te zien. Wat je niet van de Nazca lijnen weet is dat ze ook omringt zijn door duizenden andere lijnen die dan wel geen figuur vormen maar ook door de Nazca zijn gemaakt. Behalve de lijnen heb je behoorlijk wat pijl achtige vormen die aanduiden dat er verderop water is, ook rechthoeken die volgens onze gids/piloot als ontmoetingsplekken fungeren. Anyway het was dus zeer indrukwekkend en ik denk na de Ballestas het leukste wat ik heb gedaan, ook al duurde de vlucht maar kort.

Anyway ik heb ook heel wat foto´s gemaakt die ik nu ga uploaden, sommige zijn wat beter gelukt dan andere en sommige figuren heb ik niet kunnen fotograferen omdat het vliegtuig nogal heen en weer bewoog. Kortom het was een zeer indrukwekkende dag vandaag.

1. Tristan Mostert:
    Gaaaaaf!
  2. Frits J Mostert:
    Wow, man, wow.
  3. Ruth:
    3 januari 2015
    Bij dezen staat Peru ook op mijn verlanglijst met reisbestemmingen!
  4. James:
    6 januari 2015
    Heel gaaf, Anne! Bijzonder dat de Nazca-lijnen beter zichtbaar worden als je ze door een cameralens bekijkt. Hebben ze daar nog een verklaring voor gegeven? Ik ben wel benieuwd namelijk.