La Paz

15 januari 2015 - La Paz, Bolivia

15-1-15 La Paz

Mijn reis door bolivia is tijdens dit stadium van mijn reis alweer bijna afgelopen. Een paar dagen geleden ben ik aan gekomen in La Paz, de grootste stad in Bolivia (niet de hoofdstad zoals velen denken, de regering mag hier dan wel zetelen, de officiële hoofdstad is Sucre). Ik zit hier al een paar dagen in een super goed hostel (enige ding is dat de WiFi en de computers niet al te best zijn). waar ik vele reizigers van verschillende nationaliteiten heb mogen ontmoeten. Toen ik aan kwam heb ik kennis mogen maken met de toorn van het regenseizoen. Ik dacht ik zal niet echt nat worden gezien het hostel op steenworp afstand licht van de busterminal. Fout in deze logica is dat je dan wel het hostel moet vinden, na 30 minuten verdwaald te hebben rondgelopen kwam ik zeiknat in mijn hostel aan. Om wat op te warmen een biertje in de hostelbar dan maar, dit hostel brouwt namelijk zijn eigen bier. Daarmee heb ik recht op een gratis glaasje per dag dat ik hier verblijf. Hier heb ik een aantal medereizigers ontmoet alwaar mee ik sommige van de locale bezienswaardigheden heb mogen zien.

De stad doet me heel erg aan een grote stad in het voormalige oostblok denken, ik denk het meest aan Warshau: een stad met veel erg mooie oude 16e eeuwse panden en een aantal grouw uitziende semi-moderne gebouwen op de achtergrond (Ruth en Frits verbeter me als deze beschrijving niet aan het beeld van Warshau doet denken, ik weet het niet meer zeker welke stad het nou was). Ik voelde me er misschien daarom zeker op mijn plek en vond het erg leuk om hier een paar dagen hebben te mogen vertoeven.

Ik zal jullie niet vervelen met een uitgebreid relaas met wat ik allemaal heb gezien in La Paz maar zal hier één ding uitlichten. Het meest bijzondere wat ik heb mogen zien is vale de la luna, oftewel de vallei van de maan. Op de dag dat ik naar deze valei toe wou gaan was het verrassend mooi weer voor de tijd van het jaar (zijnoot: ik heb in La Paz erg veel geluk gehad met het weer *klopt dit af*, behalve de dag van aankomst heb ik niet veel regen gehad). Gezien ik de vallei 10km verder op lag was een taxi iets te duur voor mij en besloot daarom maar aan de man van de receptie te vragen welke bus ik moest pakken. Het bus -"systeem" hier lijkt erg veel op dat van Peru (voor de gene die mijn blogpost hier over heeft gemist (1) foei (2) een onoverzichtelijke chaos voor een "gringo"). De beste man zei tegen mij steek de straat over een neem de bus met Mallasa in het raam. Na ruim een half uur wachten heb ik nog steeds geen bus gezien die aan die voorwaarden voldeed. Daarom heb ik maar aan een local gevraagd waar deze bus vertrok. Deze bleek een heel end verder op te vertrekken. Ik kwam na een tergend lange busrit eindelijk aan. De vallei is een stukje landschap dat er buitenaards en mooi uitziet (vandaar vallei van de maan). Het is een prachtig stukje kleilandschap dat door de erosie een soort van stalagmiet achtige formaties heeft gekregen. Al had ik de foto´s van te voren gezien, zoals altijd blijkt de werkelijkheid een stuk mooier dan een foto. Ondanks dat deze plek als toeristische trekpleister te boeken staat was het er toch niet al te druk waardoor ik heerlijk heb kunnen genieten van dit prachtig stukje natuur. Kortom Bolivia is een prachtig land, de rest ervan zal ik echter pas over een maand ervaren. Eerst naar Chili!

1. Anne:
    15 januari 2015
    PS WiFi hier is heel slecht foto´s van de afgelopen tijd komen dus later. Hopelijk snel
  2. Ruth:
    15 januari 2015
    Ik ben beniewd naar de foto's.
    Veel plezier in Chili!
  3. Frits J Mostert:
    16 januari 2015
    Warschau is niet waarschijnlijk, want daar zijn we in mijn herinnering nooit geweest. Wel Kraków, Poznan, Bydgoszcz e.v.a. Maar je beschrijving gaat, althans ging, op voor verreweg de meeste Midden-Europese steden die we in het verleden hebben bezocht. Met name Tsjechië, Slowakije en Polen grossierden er in. Mooie oude binnenstad, maar een erbarmelijke buitenschil vol foeilelijke hoogbouw van een volstrekt liefdeloos karakter.