de grootste spiegel ter wereld

19 februari 2015 - Potosí, Bolivia

15-2-15 middle of nowhere ergens in het Andino reservaat

Vandaag ben ik begonnen aan mijn driedaagse Uyuni tour, volgens velen is dit een niet te missen onderdeel van een reis door Zuid-Amerika. Vandaar dat ik voor de afwisseling weer eens een lange blog schrijf.

Voor ik aan mijn verhaal begin zal ik eerst iets over de tour vertellen. Uyuni heeft heeft de grootste zoutvlakte ter wereld en is naar het schijnt zeer spectaculair. Tijdens het regenseizoen staat delen van de zoutvlakte blank, dit heeft als gevolg dat het fungeert als een gigantische spiegel. De tour is echter niet alleen van de zoutvlakte, vanaf San Pedro ga je langzaam naar het noorden alwaar je de meest spectaculair mooie natuurverschijnselen zijn zoals vreemd gekleurde meren, prachtige woestijn en vulkaan gebieden en heel veel flamingos.

Dag 1:
Half zes de wekker gaat (niet de mijne) en per toeval moet mijn hele dorm op hetzelfde moment opstaan: voor dag en dauw. Rond 7:30 zou ik worden opgehaald voor de eerder genoemde tour. Echter zoals altijd in Zuid-Amerika is de chauffeur te laat en werd ik pas rond 8:15 opgehaald. Stempel in mijn paspoort (San Pedro is een grensplaats) en op naar Bolivia.

De groep met wie ik reis bestaat uit ik en vijf Chilenos. Nu heb ik niets tegen Chilenos, maar, ondanks mijn redelijke niveau van Spaans kan ik ze nog steeds zeer slecht verstaan. Dit maakt het soms dat ik niet helemaal bij de groep hoor, ze doen hun best hoor daar niet van, maar hoe aardig ze ook zijn je kan nooit helemaal bij de groep horen als je niet dezelfde taal spreekt (ik beschauw Chileens als taal die verwant is aan het Spaans maar toch als district).

Op weg naar Bolivia. Mij is verteld dat ik op de grens mijn Pesos in kon wisselen. Dit leek mij een goed idee gezien de wisselkoers in San Pedro ronduit crimineel is. Helaas bleek er geen "casa de cambio" te zijn bij de grens, met geen boliviano op zak ging ik dus op weg (dit is overigens niet geheel waar ik had wel geteld 1 Boliviano op zak had). Gelukkig kon in de toegang tot het Andino reservaat met pesos betalen (met een veel betere wisselkoers)

Het reservaat is gigantisch en heeft een aantal prachtige locaties die, evenals San Pedro, surrealistisch mooi zijn. Het is hier alsof je door een schilderij reist. Voorbeelden hiervan zijn de gekleurde lagunas: blanca Verde en de color. De wateren zijn prachtig gekeurd wat in combinatie met de prachtig gekeurde achtergrond van de semi-woestijn (ja woestijnen kunnen ontzettend kleurrijk zijn) buiten gewoon mooi is. Wacht de vele foto's af zou ik zeggen.

De eerste dag was spectaculair prachtig uitzicht en ik heb ontzettend veel flamingo's gezien. Als het inderdaad het geval is dat de zoutvlakte het meest spectaculaire hoofdeling hoogtepunt is dan belooft dit ontzettend veel!

16-2-15 Uyuni

Dag 2:
De tour ging verder in het in het vroegste van de dag. Er hebben het Andino reservaat verlaten en hebben nog meer landschappen en lagunas gezien. Wederom was de omgeving spectaculair mooi en wederom waren er ontzettend veel flamingo's. Kortom de dag was behoorlijk hetzelfde als gisteren dus ik heb niet veel extra te melden: het was mooi en ontspannend.

Aangekomen in het plaatsje Uyuni met morgen het hoogtepunt van de zoutvlakte. Het hotel waar ik mij nu in begeef heeft enkel basis voorzieningen, dit is opzich niet erg behalve dat ons een luxe hotel is beloofd met de mogelijkheid tot een waarmee douche en WiFi, geen van dit alles is waar. Nouja technisch gezien is er een mogelijkheid tot een warme douche, dit kost echter 10 bolivianos voor 5 minuten, iets wat ik weiger te betalen. Verder is er voor de meeste tijd geen lopend water (behalve de douches). Dit is niet erg als er niet tegen mij gehouden gelogen is.

Deze blog is wat aan de korte kant gezien het niet veel anders is dan de dag ervoor.

17-2-15 Potosí

Dag 3:
De dag is aangebroken voor de daadwerkelijke tour van de zoutvlakte. Wederom moesten we vroeg op gezien we een onder water liggend gedeelte wilden zien tijdens zonsopkomst. Dit was werkelijk schitterend. Het was overal zo mooi rood en dit gecombineerd met de spiegeling gaf een super mooi gezicht. De rode wolken op het water: prachtig! Het probleem met de Chilenos heb ik overigens opgelost door veelal om te gaan met mensen van de andere jeeps die dezelfde route volgen.

Na zonsopkomst ontbijt in één van de zouthotels. Deze was gelegen op een droog gedeelte. Het leuke van de droge gedeeltes is dat je hier hele leuke foto's kan maken met perspectief. Dit is echt super leuk om te doen. De meeste foto's zijn echter genomen met een andere camera dus ik ben bang dat mensen daar nog even op moeten wachten.

In ieder geval Uyuni heeft mijn verwachtingen oversteken en is tot nu toe het leukste wat ik heb gedaan! Het is mooi, zeer indrukwekkend groot en heb me erg vermaakt met alle vreemde foto's. Na afloop hebben we geluncht in een typisch Boliviaans dorpje met erg veel kraampjes met toeristische meuk. Het dorpje was erg (hoe zullen we dit voorzichtig zeggen) Boliviaans wat ik persoonlijk leuker (niet het goede woord maar je begrijpt wat ik bedoel) vond dat de toeristische meuk.

Rond een uur of 1 was ook terug in het plaatsje uyuni waardoor ik meer dan genoeg tijd had om een bus te nemen naar Potosí alwaar ik me nu begeef. De rit er heen was ook (hoe zullen we dit mild zeggen) een hele ervaring gezien de chauffeur als en gek reed waardoor ik meer dan eens zeer angstig in de banken zat. Goed ik ben heel huids aangekomen en morgen ga ik wat volgens sommige bronnem de hoogste stad ter wereld is verkennen.

1. Evelyn:
    23 februari 2015
    Supergaaf lijkt mij! Ik ben toch een heel klein beetje jaloers....
  2. Evelyn:
    23 februari 2015
    Supergaaf lijkt mij! Ik ben toch een heel klein beetje jaloers....