In de jungle, of: Anne in wonderland

23 maart 2015 - Lima, Peru

20-3-15 Rurrenbaque

Waar moet ik beginnen! De afgelopen 3 dagen heb ik doorgebracht in de jungle van Bolivia en met alle overbodige dingen die ik heb meegenomen ben ik mijn reisdagboek vergeten. Ik moet dus alle ervaringen van de afgelopen drie dagen coherent zien op te schrijven in een lopend verhaal, en ik heb nogal veel ervaringen opgedaan.

Laat ik algemeen beginnen. Ik heb dus ee driedaagse "Pampas" tour die de Jungle van Bolivia verkent vanaf de Yukon rivier. De Yukon is een zijrievier van de Amazone, nouja om precies te zijn een zijrivier van een zijrivier van de Amazone, maar het gebied wat het doorkruist is de enige echte Amazone Jungle. Vanaf deze rivier zijn een heleboel diersoorten te zien: allerlij vogels, apen, kaimannen (krokodillen), capibara´s, dolfijnen, slangen, Makaws, tucans en vooral ook een heleboel muggen. De meeste diersoorten heb ik goed kunnen vastleggen, echter sommige diersoorten heb ik niet (goed) kunnen vastleggen.

Dag 1: Negen uur ´s ochtends, we vertrekken vanuit het plaatsje Rurrenabaque naar de Pampas voor een drie uur durende rit over de weg naar het Madidi reservaat waar die zich in de Pampas begeeft. Het reservaat is de basis waaruit wij onze tour doen. Aldaar werden we begroet door roze rivierdolfijnen. We stapte hier over op kleine motor bootjes die wij voor het meeste van de tour gebruiken al verkenningsmiddel. Dit is ook enigszins noodzakelijk gezien de Pampas aan het einde van het regenseizoen vrijwel volledig onder water staat. Dit maakt het verkennen van de Jungle nogal een vreemde gewaarwording gezien je langs het dak van de jungle vaart (ik vond het daarmee meer als vliegen overkomen). De trip bracht ons langs vele diersoorten die zo even hierboven werden beschreven. Bij aankomst in de lodge werden we begroet door Frederico, een 3 meter grote kaiman die onder onze lodge woont. Na een kleine pauze gingen we naar een plek om zonsondergang te zien, het was erg bewolkt en dus weinig indrukwekkend. Ik denk dat de reden van bezoek was omdat je er overprijste versnaperingen kon kopen. Verder op dat moment waren er belachelijk veel muggen, de muggen hier steken gewoon dwars door je kleren heen. Hierna hebben we ´s nachts nog naar Kaimannen gejaagt. De ogen van kaimannen hebben de vreemde eigenschap dat ze licht reflecteren en zijn daarom nogal makkelijk te zien in het donker. Een van de Kaimannen die we hebben gespot is een zwarte kaiman van ongeveer 5 meter lang, een monster die we van heel dichtbij hebben gezien. Zo dichtbij dat hij op een punt naar onze boot hapte, een enge gewaarwording.

Dag 2: We begonnen met een zoektocht naar slangen op een klein niet ondergelopen van de Pampas. Dit had weinig vruchten afgeworpen gezien we geen enkele hebben gevonden. We hebben wel slangen op andere plekken gevonden zoals in onze eethal en in laarzen. Op de weg er vandaan en naartoe hebben we echter wel een aantal zeer coole beesten gezien wat het wel weer de moeite waard maakt. Na een kleine siesta (met de enige noemenswaardige regenbui precies op dat moment) gingen wij opweg op Pirañas te vissen. Een bezigheid die ik minder interessant vind gezien ik geen onschuldige pijn wil doen. Maar wel leuk om echte pirañas te zien. Daarna zonsondergang op dezelfde plek die dit keer een stuk interessanter is gezien er een stuk minder bewolking was.

Dag 3: voor dag en dauw stonden we op om zonsopkomst te zien (wat is het toch met dit soort tours en zonsop- en ondergangen). Erg mooi om te zien in de jungle. Daarna stond er slechts één ding op het programma voor we weer terug naar Rurrenabaque gingen. Dit was ook meteen het meest indrukwekkende punt van het programma en is de droom van menig persoon op deze aartkloot. Jawel ik heb met de dolfijnen gezwommen! De jonge rivierdolfijntjes waren bepaald niet schuw en speels, ze zwommen vaak vlak om ons heen. Ik heb ongeveer een meter van ze af gezwommen en ze van zeer dichtbij gezien, sommige van onze groep werden zelfs aangeraakt door de dolfijnen. Dit was echt een supergave ervaring, ook was het zeer vreemd omdat je door bomen zwemt met vaak je voet die door de takken gaat en dat soort vreemde zaken.

Zoals je hopelijk hebt kunnen opmaken was de Pampas tour een ervaring die ik zeker niet zal vergeten. Het was zeer indrukwekkend om al dat natuurschoon van zo dichtbij te zien. Heel anders dan een dierentuin en veel vervullender dan dat. zeker een van mijn hoogtepunten van mijn trip dusver. Dat was het wel zo´n beetje. Houd de pagina in de gaten gezien ik ergens vandaag ook nog foto´s online ga zetten. Dit duurt waarschijnlijk wel even gezien ik meer dan 200 foto´s moet doorspitten voor de beste die er zijn (en ik loop ook nogal erg achter met andere foto´s, sorry! Bolivia heeft erg slecht internet!).

1. Frits J Mostert:
    23 maart 2015
    Wat een bijzonder maar vooral ook leuk verhaal. Heel benieuwd naar de foto's.
  2. Anne:
    24 maart 2015
    Bij deze staan ze online onder de kop Pampas
  3. Ruth:
    24 maart 2015
    Mooie foto's! Ik kan mij voorstellen dat het een prachtervaring was.
  4. James:
    25 maart 2015
    Wat een prachtige natuur daar!