Ecuador

6 april 2015 - Máncora, Peru

Mancora 5 April

Ik ben inmiddels sinds een dag of twee weer terug in Peru maar de afgelopen week heb ik een bliksem bezoek gebracht aan Ecuador. Heel interessant land. Één van de bijzonderheden is bijvoorbeeld dat het officiële betaalmiddel de US dollar is. Dit komt doordat in het verleden het land bijna ten onder is gegaan aan de negatieve gevolgen van hyperinflatie. De munten echter worden deels in Ecuador gemaakt. Goed ik had dus niet zoveel tijd in Ecuador dus heb ik naar drie steden aangedaan: Quito, Baños (vrij betaald wc's), en Cuenca.

Quito:
Hoogste constitutionele hoofdstad van de wereld. Echt een prachtige stad met een geweldige cultuur en historie die door elke porie van de stad vloeit. In het bijzonder de kerken zijn erg mooi! Mijn hostel was gelegen nabij de basiliek van Quito. Echt een prachtig exemplaar. Het is gebouwd in de gotische stijl met als uitzondering dat de waterspuwers zijn vervangen door locale diersoorten zoals pumas, cavias en condors. Één van de mooiste kerken die ik in mijn leven heb gezien, al viel de binnenkant nogal tegen. Ik heb erg genoten van de stad, heel veel mooie dingen gezien.

Baños:
Een plek die mij door vele werd aanbevolen en staat bekend als de avontuur hoofdstad van Ecuador. Viel een beetje tegen. Zoals de meeste van jullie hopelijk weten ben ik niet het type dat van rafting en bungeejumpen ben een als dat het geval is heeft de stad niet erg veel te bieden. Wel mooie natuur en heerlijke thermaalbaden. Maar buiten dat is er niet zoveel te doen voor de anti-avontuurlijke reiziger.

Ik ben een gigantische sukkel interlude:
Goed na twee dagen Baños ging ik dus op weg naar Cuenca dit doe je door twee bussen te pakken eerst naar Riobamba dan naar Cuenca. Goed eerste bus gepakt backpack in het laadruim rugtas op de plank boven mij en op weg. Eenmaal aangekomen in Riobamba pak ik mijn backpack en ga op weg naar de terminal. Paar meter later de realisatie: k@# mijn rugtas ligt nog in de bus! Hierin zat mijn paspoort, camera en nog wat meer dingen van monetaire, praktische en/of sentimentele waarde. Ik dus terug rennen, bus was weg. Ik als een gek een taxi gepakt naar de terminal in de veronderstelling dat mijn reismaatschappij zich daar bevond. Dit bleek niet het geval. Goed nog een taxi naar de juiste plek (vlak bij waar ik werd afgezet). Daar na wat vragen heb ik het nummer van de chauffeur gevraagd hem gebeld. Hij vertelde mij waar hij was en vandaar heb ik een taxi gepakt. Gelukkig rugtas was er nog, inhoud ook. Alles zat op een andere plek maar gelukkig zat alles er nog in. Goed dat waren een aantal zeer stevige stressvolle momenten. Goed ietwat vertraagd ging ik door naar Cuenca.

Cuenca:
Verassend mooie stad gezien ik er nooit eerder van had gehoord. Ook verrassend toeristisch. Ik had de stad voornamelijk uitgekozen vanwege de ligging nabij de Peruaanse gens. Er waren hier veel dingen om te zien, veel kerken en veel musea. Twee dingen die ik even in het bijzonder wil noemen die ook bij elkaar horen. Eerst een Inca ruïne die omgebouwd is tot een zeer leuk parkje met onder andere een kleine dierentuin voor vogels en een voor traditionele Inca gewassen. Erg leuk gedaan. Daarnaast lag een museum voor cultuur met een gedeelte voor archeologie, moderne kunst en etnografie. Zeer leuk gedaan en zeer groot. Beide waren trouwens gratis. Dit was wel fijn gezien Ecuador over het algemeen redelijk duur bleek te zijn.

1. Frits J Mostert:
    6 april 2015
    Gelukkig dat het verhaal met de rugtas goed is afgelopen, maar ik kan me voorstellen dat je toen ietwat in de rats hebt gezeten...